مهندس نعمت زاده در بازدید از مرکز ملی فرش ایران: افزایش تولید و اشتغال با اتصال ایران به زنجیره صنعت جهانی امکان پذیر است

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت:ایران در حال اتصال به زنجیره صنعت جهانی است که ثمره آن افزایش تولید و اشتغال در کشور است. به گزارش شاتا، مهندس محمدرضا نعمت زاده در بازدید از مرکز ملی فرش ایران و در جمع کارکنان این مرکز با اشاره به ابلاغیه رییس جمهور درباره افزایش تولید و اشتغال افزود:در […]

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت:ایران در حال اتصال به زنجیره صنعت جهانی است که ثمره آن افزایش تولید و اشتغال در کشور است.

به گزارش شاتا، مهندس محمدرضا نعمت زاده در بازدید از مرکز ملی فرش ایران و در جمع کارکنان این مرکز با اشاره به ابلاغیه رییس جمهور درباره افزایش تولید و اشتغال افزود:در یک سال گذشته تلاش های خوبی برای اتصال صنعت ایران به صنعت جهانی در صنایع مختلف صورت گرفته که از جمله مهمترین آن قراردادهای بین المللی در صنعت خودرو است.

وی تصریح کرد:حاصل قراردادهای جهانی در صنعت خودرو استفاده تولیدکنندگان خارجی از قطعات تولید ایران در خودروهایشان است و این قبیل قراردادها باید در تمام صنایع از جمله صنعت فرش منعقد شود.

مهندس نعمت زاده با بیان اینکه وضعیت صادرات فرش ایران در زمان تحریم ها خوب نبود اظهار کرد:خوشبختانه وضعیت صنعت فرش پس از برجام رو به بهبود است و باید با تمام توان موانع بازدارنده توسعه این صنعت از پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان برداشته شود.

وزیر صنعت،معدن و تجارت منحصر به فرد بودن فرش دستباف ایرانی را فرصتی برای تولید و اشتغال پایدار در این صنعت دانست و افزود:یکی از موضوعات مهم در این صنعت انتقال دانش تولید فرش دستباف ایرانی به نسل های جدید است که برای این مساله باید در زمینه آموزش های تخصصی اهتمام بیشتری داشت.

وی یادآور شد:برای افزایش تولید و اشتغال در صنعت فرش باید بازار داخلی در کنار صادرات تقویت شود.

مهندس نعمت زاده مرکز ملی ایران را مکلف کرد تا ۱۵ اردیبهشت ماه برنامه عملیاتی برای تحریک بازار داخلی با هدف افزایش اشتغال و تولید را تدوین و ارائه کند.

مقام ارشد صنعت،معدن و تجارت کشور با اشاره به بودجه ۷۰۶ میلیارد تومانی برای بیمه قالیبافان در سال ۹۶ تاکید کرد:این بودجه در حال حاضر برای ۳۳۰ هزار قالیباف هزینه می شود در حالی که با اصلاح آیین نامه های بیمه قالبافان و تغییر شیوه کنونی امکان بیمه شدن همه ۷۰۰ هزار قالیباف فعال در کشوربا همین اعتبار وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد امسال سال تحول در تولید و اشتغال صنعت فرش دستباف باشد و افزود:باید با بهره گیری از تجربیات تولیدکنندگان کارگاهی فرش دستباف زمینه افزایش تعداد کارگاه های قالی بافی در نقاط مختلف کشور را فراهم کنیم تا تعداد زیادی از جوانان در کشور شاغل شوند.

مهندس نعمت زاده برگزاری دوره های بازرگانی و تجاری برای قالی بافان و فعالان این صنعت را ضروری توصیف کرد و گفت:علاوه بر این دوره ها که میزان صادرات را افزایش میدهد باید دوره های تخصصی و کاربردی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی این رشته نیز برگزار شود تا افزایش کیفیت فرش دستباف ایرانی را در پی داشته باشد.

وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد:برای فعالان صنعت فرش باید بازار کار خوبی ایجاد کرد و فارغ التحصیلان این رشته ها نباید در مشاغل غیر مرتبط با این صنعت به کار گرفته شوند.

وی در خصوص ثبت ملی و جهانی مناطق فعال در زمینه تولید فرش نیز اظهار کرد:ثبت ملی و جهانی فرش های ایرانی زمانی ارزش دارد که بتوانیم از آن برای جلوگیری از تقلب و افزایش صادرات فرش اصیل ایرانی بهره بگیریم و باید از فرصت های به وجود آمده در این مسیر برای تجارت بیشتر فرش ایران استفاده کنیم.

مهندس نعمت زاده با اشاره به افزایش صادرات فرش ایران به آمریکا اظهار کرد:صادرات فرش دستباف ایرانی به امریکا در سال ۹۵ بیش از ۸۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۹۴ که تنها ۲.۷میلیون دلار بوده افزایش چشمیگیری از نظر وزنی و ارزشی داشته است و باید توجه کرد که ظرفیت صادرات فرش به امریکا بسیار بالاست و باید از این بازار خوب استفاده کرد.

وزیر صنعت ،معدن و تجارت تاکید کرد: افزایش ارزش افزوده در تولید فرش باید اولویت اصلی کارشناسان این صنعت باشد تا ایران علاوه بر ارتقا اقتصاد و تولید و اشتغال در زمینه حضور در بازارهای بین المللی نیز موفق و پویا ظاهر شود.

به گزارش شاتا،حمید کارگر،رییس مرکز ملی فرش ایران نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز کفت:در سال گذشته حدود ۳۵۰میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به کشورهای مختلف صادر شده که از نظر ارزشی ۲۷ درصد و از نظر وزنی ۱۶.۵درصد رشد داشته است.

کارگر افزود:آمریکا،آلمان،لبنان،امارات،پاکستان،ژاپن،انگلیس،قطر،آفریقای جنوبی و استرالیا ده مشتری برتر فرش دستباف ایران در سال گذشته بوده اند و آمریکا مقام اول واردات فرش از ایران را دارد.

وی توسعه صنعت فرش در دولت یازدهم را بسیار پر شتاب توصیف کرد و گفت:با هدف افزایش کیفیت فرش ایرانی برنامه های آموزشی زیادی برای قالی بافان برگزار شده که اهدافی چون استفاده از مواد اولیه خوب،بافت فرش مطلوب،استفاده از نقشه های جذاب، بهداشت محیط کار وافزایش منزلت قالیبافان را دنبال کرده است.

به گفته کارگر در سال گذشته حمایت از  ۱۰ طرح دانشجویی مرتبط با صنعت فرش و تکمیل ۶ طرح تحقیقاتی در این حوزه توسط مرکز ملی فرش ایران انجام شده و در طول ۱۱ سال تشکیل مرکز ملی فرش ایران ۱۲۱ طرح تحقیقاتی و حمایت از ۷۹ پایان نامه دانشجویی در کارنامه این مرکز وجود دارد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۶ مرکز دانشگاهی به صورت تخصصی در زمینه آموزش علوم مرتبط فرش بافی فعالیت دارند و سالانه ۳۰۰  متخصص در این صنعت فارغ التحصیل می شوند.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد:در سال گذشته ۲۰۷ دوره آموزشی شامل بیش از ۱۴۹ هزار نفر ساعت برای فعالان صنعت فرش دستباف در گشور برگزار شده که این دوره ها منجر به افزایش کیفیت تولید فرش ایرانی شده است.

کارگر درباره ثبت فرش ایرانی نیز اظهار کرد:تاکنون ۴۶ منطقه که در زمینه تولید فرش دستباف فعالیت دارند ثبت ملی شده اند و ۷ منطقه نیز در حال ثبت هستند.

وی تصریح کرد:۲۹ منطقه ایران نیز به عنوان تولیدکننده فرش اصیل ایرانی ثبت جهانی شده اند که این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید از تولید فرش ایرانی یادآور شد:از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۳۲۵ هزار و ۸۲۵ میلیون ریال تسهیلات به قالیبافان پرداخت شده که منجر به رونق تولید فرش دستباف در دولت یازدهم و افزایش اشتغال و صادرات در این بخش شده است.

بر اساس این گزارش وزیر صنعت ،معدن و تجارت در پایان این دیدار  از قسمت های مختلف مرکز ملی فرش ایران از برنامه ها و دستاوردهای این مرکز در حوزه صنعت فرش بازدید کرد .

همچنین در این مراسم مهندس نعمت زاده سند راهبردی هنر – صنعت فرش دستباف ایران را رونمایی کرد.