مشکلات نمایشگاه های بهاره از نگاه اصناف

فروش ­های فوق ­العاده، حراج ­های فصلی و فروشگاه ­های بزرگ و زنجیره ­ای و شرکت­ های تعاونی چند منظوره و مصرف می­ تواند جایگزین مناسبی برای نمایشگاه­ های بهاره باشد. چکیده مطلب: – با وجود مشکلات فراوان، هنوز هم بسیاری از مردم ترجیح می ­دهند از نمایشگاه ­های آخر سال خرید کنند. – در […]

فروش ­های فوق ­العاده، حراج ­های فصلی و فروشگاه ­های بزرگ و زنجیره ­ای و شرکت­ های تعاونی چند منظوره و مصرف می­ تواند جایگزین مناسبی برای نمایشگاه­ های بهاره باشد.
چکیده مطلب:

با وجود مشکلات فراوان، هنوز هم بسیاری از مردم ترجیح می ­دهند از نمایشگاه ­های آخر سال خرید کنند.

در هیچ کجای دنیا نمایشگاه عرضه مستقیم برگزار نمی ­شود.

فروش ­های فوق ­العاده، حراج ­های فصلی و فروشگاه ­های بزرگ و زنجیره ­ای و شرکت­ های تعاونی چند منظوره و مصرف می­ تواند جایگزین مناسبی برای نمایشگاه­ های بهاره باشد.

در بسیاری از شهرستان­ ها، کمتر از ۴۰ درصد غرفه ها از سوی تولیدکنندگان و مابقی به ­وسیله واحدهای صنفی و افراد غیر مرتبط با امر تولید، جهت ارائه کالا اجاره می گردد.

پژوهش خبری صدا وسیما: آیا نمایشگاه­ های بهاره را می­ توان اهرمی برای تنظیم بازار شب عید خواند؟ خرده ­فروشان معتقدند، پس از یک سال رکود و کسادی بازار، چشم به روزهای پایانی سال دوخته ­اند و درست وقتی که تقاضای خرید بالا می ­رود، باید متحمل آسیب­ های جدی بشوند و به نوعی بر مشکلات آنها دامن زده می شود، اما از سوی دیگر، بسیاری از مردم، به­ ویژه قشرهای ضعیف­ تر، منتظر برپایی این نمایشگاه­ ها، برای خرید عید، هستند. جناب آقای عوض ­پور دبیرکل اتاق اصناف، پاسخگوی برخی سوالات پژوهش خبر رسانه ملی، شدند و نظر صریح اتاق اصناف را در خصوص نمایشگاه ­های بهاره بیان کردند.

تاثیر نمایشگاه­ های بهاره بر تولید داخلی

برگزاری نمایشگاه کمکی به رونق تولید داخلی نمی کند لذا به نظر می رسد در شرایط کنونی اقتصاد کشور نیازی به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ندارد چرا که اقتصاد کشور در یک رکود چند ساله به سر می‌برد. در این شرایط برگزاری نمایشگاه های بهاره به دلایل ذیل توجیهی نمی تواند داشته باشد:

۱- تعدد واحدهای صنفی فعال در کشور که بالاتر از میانگین جهانی است؛

۲- افزایش توان تولید داخلی، در یک سال گذشته، باعث شده سطح عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد بطوریکه بازار از تولیدات داخلی اشباع شده است.

مشکلات نمایشگاه های بهاره از نگاه اصناف

جایگزین ­های مناسب برای نمایشگاه­ های بهاره

با افزایش عرضه کالا در برخی از مقاطع زمانی و استفاده از ظرفیت های قانون نظام صنفی در قالب فروش­ های فوق ­العاده، حراج ­های فصلی و فروشگاه­ های بزرگ و زنجیره ­ای و شرکت­ های تعاونی چند منظوره مصرف، می توانیم در مقاطعی از زمان، نسبت به تعدیل قیمت و افزایش عرضه اقدام کنیم و تنظیم بازار مطلوبی را داشته باشیم.

مشکلات نمایشگاه های بهاره از نگاه اصناف

اصناف، حق وحقوق دولت را در طول مدت سال پرداخت میکنند لذا باید عرضه کالا در جایگاه قانونی خودش باشد.

دراستان­ ها چه می ­گذرد

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار با توجه به اینکه در ایام پایانی سال نسبت به افزایش عرضه تمهیدات لازم صورت گرفته، برگزاری نمایشگاه بهاره با صلاح دید استاندار و با محوریت رئیس اتاق اصناف هر استان در صورت بررسی و ضرورت، انجام می­ پذیرد. برخی استان ­ها، بر اساس هماهنگی­­ های انجام شده، با نظارت اتحادیه­ های صنفی، با استفاده از ظرفیت­ های استانی اقدام به برگزاری فروش فوق­ العاده و حراج ­های فصلی کردند و نمایشگاه بهاره برگزار نکرده ­اند.

برخی ازمشکلات موجود در نمایشگاه­های بهاره 

مناسب نبودن بسیاری از قیمت ­ها

حضورنداشتن مناسب تولیدکنندگان بزرگ و معروف (به خصوص در شهرستان­ها)

کیفیت نامناسب برخی کالاها ارائه شده

چینش نامناسب غرفه ها

نبودن اجرای برنامه های فرهنگی مناسب(با توجه به کثرت جمعیت در یک مکان)

نداشتن برنامه تبلیغاتی مناسب برای معرفی کالا ها ، خدمات عرضه شده در غرفه ها

نبود مکان خاص و ثابت نمایشگاهی(به خصوص در شهرستان­ها که متولی آن فرمانداری ، شهرداری و اداره بازرگانی وظیفه بسیار مهمی برای تخصیص مکان مشخص دائمی با امکانات مناسب ، برای اینگونه نمایشگاه ها دارند و معمولا شهروندان، غرفه­ داران و شرکت ­ها به زحمت می افتند.)

سخن آخر

با اینکه هنوز، مشکلات فراوانی در رابطه با برپایی نمایشگاه­ های بهاره موجود است، اما، به خاطر عرضه مستقیم کالاها، ضمن صرفه ­جویی در وقت؛ بعضا ترکیبی از کیفیت، تنوع و ارزانی کالاها را، می توان دید و بسیاری از مردم ترجیح می­ دهند از این نمایشگاه ­ها خرید کنند. وجود جمعیت زیاد، در این مکان­ ها تایید این مساله است.

می ­توان با عرضه مستقیم کالاهای اساسی مردم، شرایطی را فراهم کرد، تا قشرهای مختلف، به­ ویژه کم درآمد جامعه نیز، در این شادی سهیم باشند. زیبنده نیست با وجود تجربه چند ساله، در برپایی این نمایشگاه­­ ها، مسائل و مشکلات تکراری همچنان وجود داشته باشد.