علی بهرمند رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران :اتحادیه قنادان نیز خواستار گندم با کیفیت هستند

نانوایان سبب تداخل در حرفه قنادی شده اند همگرایی در صنعت نان و شیرینی با هدف ارتقا جایگاه صنعت غذایی کشور امری مهم در سطح ملی و بین المللی است.اتحادیه قنادان و اتحادیه نان ارتباطات خوبی باهم دارند اما آنچه تا حدودی قنادان را رنجیده خاطر ساختهاین است که نانوایان به جای اینکه در جهت […]

نانوایان سبب تداخل در حرفه قنادی شده اند

همگرایی در صنعت نان و شیرینی با هدف ارتقا جایگاه صنعت غذایی کشور امری مهم در سطح ملی و بین المللی است.اتحادیه قنادان و اتحادیه نان ارتباطات خوبی باهم دارند اما آنچه تا حدودی قنادان را رنجیده خاطر ساختهاین است که نانوایان به جای اینکه در جهت ارتقاء و تنوع بخشیدن به سبد نان مصرفی خانوار بیاندیشد، ساده ترین و کوتاه ترین راه را که تداخل در حرفه قنادی است را انتخاب کرده اند. این  مسأله با توجه به گستردگی و پراکندگی مطلوب واحدهای قنادی امر مطلوبی نیست هر چند تولید بسیاری از محصولات در واحد های مدرن برای صنف قنادان محفوظ است و با تولید غیر مطلوب  این محصولات توسط نانوایان برخورد می کنیم.

علی بهره مند، رییس اتحادیه قنادان تهران با ذکر مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار نگاشته افزود: داشتن مواد اولیه مرغوب و با کیفیت جزو دغدغه های لاینفک هر دو واحد صنفی نانوایی و قنادی است. همچنین بالا بردن سطح کیفیت مواد غذایی و اصلاح الگوی تولید و مصرف نان و شیرینی و افزایش سطح فعالیت های تجاری از جمله اهداف مشترک بین دو صنف به حساب می آید.

وی در خصوص افزایش نرخ محصولات شیرینی در سال آینده اظهار کرد:افزایش قیمت تابع پارامتر های گوناگونی است که یکی از تاثیر گذار ترین آنها که همه ساله اتفاق می افتد، دستمزد در بخش نیروی انسانی است. همچنین سایر سر فصل ها همیشه تابع سیاست های کلان جاری مملکت است که امیداواریم با توجه به تدابیر اندیشیده شده در کنترل تورم، شاهد ثبات یا حداقل افزایش باشیم.

رییس اتحادیه قنادان تصریح کرد: اساسا ممنوعیت واردات گندم از دیدگاه خوداتکایی بسیار سیاست پسندیده ای است اما از بُعد تجاری و بازرگانی و اقلیم به نظر می رسد با کارشناسان باید جلساتی داشت زیرا به نظر می رسد واحد های فرآوری گندم یا همان کارخانه های آرد ظرفیت خالی بزرگی دارند که می توان از این ظرفیت های خالی برای بازار های منطقه ای آرد برنامه ریزی کرد و از سوی دیگر خلاء وجود گندم مرغوب در برخی از سیلو های کشور را جبران کرد که این نیاز، در آرد مورد مصرف قنادی ها مشهود تر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شیرینی مطلوب مستلزم استفاده از آرد خوب و باکیفیت است و در کشور ما علیرغم تولید کمی گندم هنوز در بحث کیفی گندم با مشکلات اندکی روبه رو هستیم به همین جهت شاهد استفاده افزودنی ها و اصلاح آرد برای بهبود کیفیت آرد مصرفی توسط واحد های قنادی خواه ناخواه هستیم تا بتوان شیرینی های مرغوب با کیفیت یکنواخت و ماندگاری بالا تولید کرد. تجربه ثابت کرده است که گندم برخی مناطق کشور برای مصارف قنادی مرغوب تر است و این علاوه بر بذر مصرفی از عوامل دیگری همانند نوع سبک اقلیم و آبیاری و …. تاثیر می پذیرد و به عقیده من برای دستیابی به محصول مناسب و رقابت پذیر صنعت آرد باید این توانایی را داشته باشد تا بتواند خوراک واحد های خود را انتخاب کند.