علی بهرمند رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران : حذف شعاع تاسیس واحد صنفی، چالش بزرگ قنادان

رييس اتحاديه قنادان: حذف شعاع تاسيس واحد صنفي، چالش قنادان کشور بزرگترين گرفتاري همه قنادان حذف شعاع تاسيس واحد صنفي توسط قانون مصوب هيات دولت است. وقتي فاصله شعب قنادي ها رعايت نمي شود، يک طيف ثابت مصرف کننده بين تعداد زياد عرضه کننده تقسيم مي شود که اين موضوع مضاف بر اينکه توجيه سرمايه گذاري را از بين […]

عکس آقای بهرمند

رييس اتحاديه قنادان:

حذف شعاع تاسيس واحد صنفي، چالش قنادان کشور
بزرگترين گرفتاري همه قنادان حذف شعاع تاسيس واحد صنفي توسط قانون مصوب هيات دولت است. وقتي فاصله شعب قنادي ها رعايت نمي شود، يک طيف ثابت مصرف کننده بين تعداد زياد عرضه کننده تقسيم مي شود که اين موضوع مضاف بر اينکه توجيه سرمايه گذاري را از بين مي برد، دامنه حضور را نيز کاهش مي دهد و شاهد هستيم که تعدادي از قنادها علي رغم امکان صدور جواز جديد، حذف مي شوند. مطلب فوق بخشي از گفتگوي اختصاصي خبرنگار نگاشته با آقاي علي بهره مند، رييس اتحاديه قنادان است.
به گفته وي تاکنون اتحاديه قنادان بيش از ۱۵ مرتبه با سازمان صنعت معدن و تجارت نامه نگاري داشته و با رياست اين سازمان نيز جلساتي برگزار کرده است. همچنين در بحث بررسي قانون حدود صنفي با آقاي فاضلي، رياست اصناف نيز گفتگو داشته ايم که البته هنوز به نتيجه مطلوب نرسيده است چراکه آنچه اتاق اصناف اعلام مي کند، برطبق قانون است.
عدم رعايت حدود صنفي واحد هاي قديمي را با مشکل مواجه مي کند!
بهره مند با تاکيد بر گله مندي بسياري از واحد هاي قنادي، گفت: بسياري از واحدها ۵۰ سال است که در يک منطقه به صورت بومي فعاليت مي کنند و به يک باره واحدي جديد در آن منطقه ايجاد مي شود که منجر به تعطيلي واحد قبلي مي شود. به عقيده من عدم رعايت حدود صنفي نه تنها حمايتي از کارآفرين نيست بلکه واحد هاي قديمي را با مشکل مواجه مي کند. يکي از مهم ترين دغدغه هاي امروز مسئولين اتحاديه اين است که نمي توانند اقدامي براي واحد هاي گله مند انجام دهند. لازم به ذکر است که تا قبل از اين اتحاديه تا شعاع ۵۰۰ متري بين واحدها مجوز قنادي صادر نمي کرد اما حال طبق قانون واحدها ديوار به ديوار هم نيز مي توانند فعاليت کنند.
۳۵۰ واحد قنادي در تهران در پي کسب مجوز هستند
رييس اتحاديه قنادان با بيان اينکه ۳۲ بازرس متخصص اتحاديه به صورت مرتب از واحد هاي قنادي لوکس بازديد و کيفيت، کميت و قيمت محصولات را رصد مي کنند، خاطر نشان کرد: امروزه به واقع برخي واحدها از مواد اوليه بسيار با کيفيت و گران براي توليد شيريني منحصر به فرد استفاده مي کند و در حال حاضر ۱۱۰۰ واحد داراي پروانه کسب در سطح تهران مشغول عرضه انواع شيريني هستند و ۳۵۰ واحد نيز در پي کسب مجوز هستند.
حضور ۱۰ واحد برتر توليد شيريني در پانزدهمين نمايشگاه شيريني و شکلات
وي در ادامه افزود: طبق اظهارات مسئولين و سازمان توسعه تجارت که برگزار کننده نمايشگاه شيريني و شکلات امسال بوده است و به زعم گفته هاي آقاي مغازه اي، دبيرانجمن شيريني و شکلات، نمايشگاه امسال با حضور اتحاديه قنادان و حدود ۱۰ واحد برتر توليد شيريني بسيار پر بارتر و باکيفيت تر از سال هاي گذشته برگزار شد. امسال سالن ۳۵ نمايشگاه بسيار متفاوت تر از سال هاي گذشته پذيراي بازديدکنندگان بود.
بهره مند با اشاره به اينکه اتحاديه قنادان بر آن است تا در سال هاي آتي تعداد واحد بيشتر قنادي در نمايشگاه شرکت کنند، اذعان داشت: اين مساله باعث مي شود تا بتوانيم تحولي که در صنعت شيريني ايران با همت بخش خصوصي اتفاق افتاده را بهتر به نمايش بگذاريم. آن روز که به عنوان رياست وارد اتحاديه شدم، بيش از ۱۸۰۰ واحد صنفي در تهران فعال بودند اما امروز اين تعداد کاهش يافته چراکه به دليل رقابت در اين صنعت بسياري از واحد هاي قديمي و غير بهداشتي ديگر جايي براي ادامه فعاليت نداشته و از صنعت خارج شدند.
وي يکي از مهم ترين اقدامات اتحاديه را حضور همکاران صنعت شيريني و شکلات در نمايشگاه هاي خارجي و مهم دنيا ازجمله نمايشگاه ايبا آلمان دانست و گفت: در سال گذشته ۴۸ نفر از همکاران فعال در صنعت شيريني را از طريق اتحاديه براي بازديد از نمايشگاه به آلمان فرستاده ايم و تاثير اين بازديد پس از نمايشگاه ايبا در توليدات همکاران صنف به صورت کاملا محسوس نمايان شد. قرار بر آن است تا در سال ۲۰۱۸ نيز تعداد بيشتري از اهالي صنف در اين نمايشگاه حضور يابند.