نخستین گام برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی رفع موانع کسب و کار است

رئیس اتاق اصناف ایران نخستین گام برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را رفع موانع کسب و کار دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد که اولین آن مردم محور کردن اقتصاد است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در نشست هم اندیشی اتاق اصناف ایران و سازمان بسیج اصناف کشور […]

رئیس اتاق اصناف ایران نخستین گام برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را رفع موانع کسب و کار دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد که اولین آن مردم محور کردن اقتصاد است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در نشست هم اندیشی اتاق اصناف ایران و سازمان بسیج اصناف کشور پیرامون اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در یک دهه اخیر رویکرد اصلی برنامه ها در جهت غیرمردمی کردن اقتصاد و نتیجه آن کمرنگ شدن نقش مردم در اقتصاد بوده است.
رئیس اتاق اصناف ایران گفت: آمار واردات کالا در سال های ۸۹ تا ۹۱ نشان می دهد که بیشترین میزان واردات کالا مربوط به کالاهای مصرفی همچون کیف و کفش و یا کالاهایی بوده که فن آوری پیچیده ای نداشتند و متاسفانه بخش قابل ملاحظه ای از همین کالاها به صورت عمده از طریق قاچاق وارد شده است.
وی بزرگترین دغدغه اقتصاد مقاومتی را ایجاداشتغال دانست و گفت: در حال حاضر برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت تا ۳۰۰ میلیون تومان سرمايه نیاز است و برای ایجاد یک میلیون شغل در کشور نیاز به میلیاردها تومان بودجه دولتی است در حالیکه اصناف بدون کمک دولت تا کنون ۷ میلیون شغل ایجاد کرده اند.
فاضلی با بیان اینکه هیچ اقتصاد سالمی در هیچ کشوری بدنبال گسترش شبکه های عریض و طویل بانکی و بانکداری با سودهای بالا و ضد تولید نمی رود، افزود: گسترش بانکداری اینگونه ای به معنی وابستگی اقتصاد به منابع مالی گران قیمت، ترویج واردات و توقف چرخه تولیدات داخلی است.
وی با طرح این پرسش که با توجه به نقش عظیم اصناف در اقتصاد کشور در بخش اقتصاد غیر دولتی، نقش بانک های صنایع کوچک و متوسط کجاست، افزود: این درحالیست که بند دهم از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به حمایت و توجه به بنگاه های کوچک و متوسط اشاره دارد.
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: ایران به پشتوانه توانایی همه بخشهای دولتی و غیر دولتی در سازماندهی دفاعی به قدرتی تبدیل شده که دشمنان بر تعامل با ایران تاکید دارند؛ اکنون این سوال مطرح است که چرا مجموعه این توانمندی و پتانسیل بالقوه و بالفعل در عرصه اقتصادی به کمک نمی آید.
وی با بیان اینکه دشمن اکنون درنظر دارد از طریق اقتصاد به کشور ضربه بزند، اظهار کرد: شاخصه ظهور انقلاب اسلامی در منطقه ، ضد استکباری بودن آن است. دشمن نیز اولین هدفش ایجاد جنگ داخلی به همراه حضور خارجی و ترور نیروهای انقلابی در سال های اول پیروزی انقلاب بود. وقتی دشمن از جنگ داخلی نتیجه ای نگرفت، جنگ خارجی را راه انداخت و زمانی که از این فتنه ناامیدشد ، هجوم فرهنگی و اقتصادی را آغاز کرد.
رییس اتاق اصناف ایران همچنین در خصوص اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: بحث اقتصاد مقاومتی سال های متمادی از سوی رهبری بیان شده است، در سال های ۹۰ تا ۹۲ بحث حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی به عنوان شعارهای سال مطرح بود اما چه چیزی اتفاق افتاد؟ باید بدانیم که جامعه وقتی آسیب می بیند که در جهت گیری درستی نداشته باشد.
فاضلی افزود: در هشت سال دولت قبل شعار دادیم تا اینکه مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال به اقدام و عمل اشاره کردند و آن را کلید حل معضلات اقتصادی معرفی نمودند.
وی ادامه داد: در اقتصاد منافع ملی به منافع شخصی ارجحیت دارد؛ وباید همچون دوران طلایی دفاع مقدس در عرصه اقتصادی نیز مانند دفاع مقدس با سلاح ایثار و بهره گیری از تمام ظرفیت های خودمان اقتصاد کشور را احیاء کرده و پیش ببریم.
رییس اتاق اصناف ایران همچنین درباره مشکلات صنوف در خصوص مالیات گفت: سیاست های قبلی نظام مالیاتی کشور در جهت منویات مقام معظم رهبری نبود و اکنون با آمدن مدیریت جدید، انشالله سیاست های مالیاتی در جهت تقویت تولیدات داخلی هدف گذاری خواهد کرد.
فاضلی با بیان اینکه اتاق اصناف در لایحه برنامه ششم توسعه، به عضویت چند کارگروه درآمده است، افزود: بر اساس یکی از مواد، روسای اتاقهای اصناف استانها در جلسات نظام برنامه ریزی استانها حضورخواهند داشت تا با طرح مسایل مبتلابه اصناف به مدیریت شهری در اتخاذ تصمیم درست کمک کنند.
و ی گفت تلاش داریم تا به منظور تبیین خطرات سیاستهای بانکی کشور اتاق اصناف ایران را به عضویت شورای پول و اعتبار درآوریم و خوشبختانه نظر دولت و مجلس در این خصوص مثبت است.
وی درباره مشکلات بودجه اتاقهای اصناف نیز گفت: یکی از سازمانهایی که کمترین حضور را در بازرسی ها دارد، ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه سالانه دریافت می کند اما تا به امروز کمترین بودجه در این خصوص به اصناف داده شده است.
فاضلی در پایان بر اصلاح قوانین برای اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: ایجاد اشتغال جز با تکیه بر نهادهای مردم محور امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به برنامه ی بسیج اصناف برای برگزاری یادواره ی شهدای اصناف گفت: یادواره شهدا را با تمام قوت برگزار کنید که هر چه داریم از برکات خون شهدا است.