اصناف حلقه اتصال بازار و اقتصاد است

      نشست بررسی نقش اصناف در اقتصاد برنامه ششم توسعه با حضور نایب رئیس اول، رئیس کمیسیون تلفیق، رئیس مرکز پژوهش‌ها و رئیس فراکسیون مجلس شورای اسلامی در اتاق اصناف تهران برگزار شد. در این نشست که رئیس اتاق اصناف ایران و تعدادی از روسای اتحادیه‌های صنفی تهران هم حضور داشتند رئیس کمیسیون […]

 


IMG_6897

 

نشست بررسی نقش اصناف در اقتصاد برنامه ششم توسعه با حضور نایب رئیس اول، رئیس کمیسیون تلفیق، رئیس مرکز پژوهش‌ها و رئیس فراکسیون مجلس شورای اسلامی در اتاق اصناف تهران برگزار شد.

در این نشست که رئیس اتاق اصناف ایران و تعدادی از روسای اتحادیه‌های صنفی تهران هم حضور داشتند رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران و روسای اتحادیه‏های صنفی اذعان کرد که تاکنون تصور می‌کرد همه اصناف زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران هستند.

در ابتدای این نشست علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به نقدهای کارشناسانه اصناف در خصوص لایحه برنامه توسعه ششم گفت: در این برنامه جای کار برای بنگاه‌های کوچک بیش از سایر بنگاه‌هاست. ما اصناف ۹۲ درصد در نظام اقتصادی کشور موثریم ولی جایی دیده نشده‎ایم. علی‎رغم اینکه سهم بخش صنفی و صنایع کوچک حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی است؛ اما در تصمیم‎گیری شراکت ندارند.

او تاکیدکرد: در برنامه توسعه ششم برای اولین بار اصناف در ۱۶ کمیته حضور دارند؛ اما لازم است دو بخش از ۸ بخش اصلی را در لایحه مذکور بگنجانند؛ اینکه اتاق اصناف ایران عضو اصلی گفتگوی بخش خصوصی و همچنین روسای اتاق‌ها، عضو برنامه‌ریزی استان شوند.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به نتایج سفر اخیر رئیس جمهور به کشورهای اروپایی و نقش اصناف در این سفر تصریح کرد: با توجه به اینکه اصناف در سفر اخیر دولت دیده شدند معتقدم حضور آنها در حوزه بین‎المللی موثرتر و محق‌تر است.

فاضلی تاکید کرد: اصناف بیش از۹۰ درصد بازرگانی داخلی را در اختیار دارند؛ اما هیچ سهمی از فروش در بازار ندارند؛ ولی دو اتاق دیگر از فروش سهم می‎برند و این موردی است که انتظار داریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به آن توجه کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: اصناف با حضور در میادین انقلاب، جبهه و اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری داشته و دارند ولی حالا که باید در فعالیت اقتصادی دیده شوند هیچ توجهی به آنها نمی‎شود.

IMG_6919

در این نشست همچنین حجت‎الاسلام والمسلمین ابوترابی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن سخنان حاضران در جلسه با اشاره به اینکه اصناف حافظ سرمایه‎های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند تصریح کرد: شما بخوبی آگاهی دارید که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی ۳۶ سال گذشته سرمایه‎های بزرگی را به دست آورده است بدان گونه که اکنون قدرت بزرگ منطقه‎ای وفرامنطقه‎ای به شمار می‏رود.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به چالش‎های دوره تحریم گفت: با استقامت همه آحاد جامعه و هدایت رهبر معظم انقلاب موفق به مذاکره توام با سربلندی در مقابل شش قدرت بزرگ جهان شدیم و به موفقیت رسیدیم. ما حتما باید تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان شویم؛ لذا برای تبادل نظر با شما همیشه آماده‎ایم.

او با تاکید بر نقش اصناف در اقتصاد گفت: اصناف از یک طرف به تولید متصل است که اساسا جهت تولید را نظام توزیع تعیین می‎کند و از طرف دیگر در بطن بازار حضور دارد و دقیقا می‏داند مشکل کجاست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای اتاق اصناف ایران گفت:بنگاه های کوچک و بزرگ تولید اگر بخواهند موفق باشند، باید براساس نقشه راه اصناف حرکت کنند.

محمدحسن ابوترابی فرد در دیدار با اعضای اتاق اصناف ایران گفت: برای غربی ها امکان تحریم بانک های مرکزی اعضای شورای امنیت امکانپذیر نیست، اما به طور مثال اگر این امکان فراهم بود و کشوری همچون چین تحریم می شد، به طور حتم استقلال اقتصادی چین با چالش سخت و حرکت انفعالی جدی روبرو می شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشوری همچون ایران که توانسته از دوره های سخت با توانایی عبور کند، پیامد و نتیجه ای همچون مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با ۶ قدرت بزرگ جهان را در پی دارد که تنها در راستای اقتدار و قدرت حرکت کرد و این اقتدار ثمره همکاری دولت، ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و جا دارد در روزهای آغازین دهه فجر این مهم را به شما دوستان تبریک بگویم.

وی تصریح کرد: ما در حوزه اقتصاد قدم های بلندی برداشته ایم، اما این قدم ها شامل کاستی هایی نیز می شود و این در حالی است که ما چاره ای نداریم جز اینکه یک اقتصاد بزرگ و پویا داشته باشیم.

ابوترابی فرد افزود: نقش اتاق اصناف نقشی مهم و محوری است و برگزاری این گونه جلسات می تواند مثمرثمر باشد.

وی تصریح کرد: اتاق اصناف از یکسو با تولید اتصال دارد و مسیر حرکت تولید را در جریان دارد ، این در حالی است که بنگاه های کوچک و بزرگ تولید اگر بخواهند موفق باشند، باید براساس نقشه راه اصناف حرکت کنند.

وی ادامه داد: حضور اتاق اصناف در متن بازار بسیار مهم است زیرا برای انتقال اطلاعات صحیح به تصمیم سازان، تصمیم گیران و مدیران کشور می تواند مثمرثمر باشد.

ابوترابی فرد افزود: برخی اعتقاد دارند حذف تورم اقتصادی مساوی است با مرگ اقتصادی یعنی اقتصاد ایران با تورم زنده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه امروز ما در عرصه اقتصاد با آن روبرو هستیم، کاستی های تولیدی است، یادآور شد: تولیدی که با تورم زنده است، این تولید به طور حتم نمی تواند تداوم داشته باشد، زیرا تولیدی که با دانایی و دانش حرکت کند در دنیای امروز می تواند حیاتی مناسب داشته باشد.

ابوترابی فرد ادامه داد: همکاری های اتاق اصناف با مراکز فناوری و دانشگاهی به منزله جرقه مناسبی است که می تواند این اتاق را در چرخه های مختلف علمی و اقتصادی موفق تر کند و این در حالی است که بنگاه های تولیدی ما هنوز با علم ارتباط ندارند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در حال رقابت با کالاهایی هستیم که در کشورهایی تولید می شود که درآمدشان از مالیاتی است که بر انرژی می گذارند، اما ما انرژی را در اختیار تولیدکنندگان می گذاریم و از همین رو باید قدم های بلندی برداریم تا در راستای اصلاح نظام بانکی کشور، اقدامات جدی کنیم.

وی تصریح کرد: نظام بانکی کشور باید پشتوانه تولید باشد، البته به معنای واقعی کلمه و نه صندوق دولت و نه رانت برای کسانی که می خواهند سوءاستفاده کنند.

وی ادامه داد: اگر می خواهید دغدغه شما دغدغه دولتمردان باشد، باید برای پرداخت نظام مالیاتی با نگاهی درست تصمیم گیری کنید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با رونق گرفتن فضای کسب و کار بدیهی است درآمدهای دولت نیز افزایش می یابد، اما باید همگام با هم با یک اراده جدی برای رسیدن به یک فضای کسب و کار منطقی در راستای کوچک شدن فضای دولت اقدام کرد.

در این نشست خسرو ابراهیمی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در خصوص فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اتاق اصناف تهران گفت: اصناف جایگاه خودشان را دارند و این جایگاه اجتناب‎ناپذیر است. موقعیت و وضعیت اصناف در تولید ثروت و اشتغال‎زایی غیرقابل انکار است ولی دوستان تصمیم‏ساز و تصمیم‏گیر آنها را نمی‎بینند.

وی اضافه کرد: در تصویب قانون نظام صنفی انتظار همگرایی با اصناف را داشتیم، ولی در حال حاضر روح قانون به لحاظ صنفی دچار نقصان است. تصمیم به چابک‏سازی شده، ولی زیرساخت با قوانین جاری کشور مشکلاتی را دارد.

IMG_6907

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهر ان گفت: با تشکیل اتاق اصناف تهران رنسانسی در رفتار و عملکرد مدیریتی رخ داد. اتاق اصناف با همکاری دانشگاه‌های کشور راه دانش‌افزایی را در پیش گرفته ‌است و بزودی دانشگاه اصناف شکل خواهد گرفت. برای اولین بار اصناف در بخش رشد و فن‎آوری با دانشگاه شهید بهشتی همکار شده که این مهم باعث می‎شود اصناف و واحدهای صنفی عملی‎تر گردند.

در جریان این نشست ابراهیم درستی نائب رئیس اتاق اصناف تهران بر وجود مشکلات بسیار اصناف در حوزه مالیاتی تاکید نمود.

همچنین علی بخشی رئیس کمیسیون مالیات اتاق طی سخنانی در همین خصوص بیان کرد: عدالت‏خواهی و اجرای عدالت مشخصه اصلی انقلاب ما بود؛ اما در حال حاضر متاسفانه نظام مالیاتی فشار بسیاری را به واحدهای صنفی وارد می‏کند که ما به مجلس شورای اسلامی پناه برده‎ایم.

وی اضافه کرد: تیرماه سال ۹۳ در گرمای ۴۰ درجه در صف تسلیم اظهارنامه ایستادیم با این امید که در همه چیر در چهارچوب تفاهم‏نامه مالیاتی اجرا شود؛ اما الان ۸۰ درصد همین عزیزان از توافق خارج شده‏اند. تقاضا داریم نسبت به رفتار و تصمیمات سازمان امور مالیاتی نظارت بیشتری اعمال شود.

رئیس کمیسیون مالیاتی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه اصناف همیشه در مرحله اجرایی شدن قانون به لحاظ شرعی و قانونی خود را مقید می‏دانند تاکید کرد: در ارتباط با صندوق مکانیزه فروش هم قانون را تابع هستیم؛ ولی علیر‎غم اینکه در این خصوص فرهنگ‏سازی و آموزش لازم ارائه نشده و دستگاه را هم ندادند واحدهای صنفی را حتی در روستاهای دور افتاده چهار میلیون جریمه کردند.

در ادامه حسام عقبایی رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران گفت: در خصوص بحث رکود اقتصادی کشور که دغدغه دولت و مجلس است اصناف نقش بسزایی دارند و می‏توانند کمک حال باشند.

وی افزود: نظر اصناف در پیش‎نویس لایحه قانونی نظام صنفی در تصویب لحاظ نشد. اصناف بر اصلاح قانون نظام صنفی تاکید دارند زیرا مواردی در این قانون وجود دارد که نیازمند اصلاح است

عقبایی گفت: مرکز پژوهش‎های مجلس در برخی موارد دعوت‏هایی از اصناف داشته است ولی کمیسیون‎های مختلف مجلس شورای اسلامی کمتر از نمایندگان اصناف و اعمال نظرات آنها استفاده می‎کند.

وی اضافه کرد: بانک‏ها بنگاه‏داری کرده و پا در کفش اصناف می‎کنند در حالی که قانون آنها را به صراحت منع به فعالیت‏های اقتصادی کرده است؛ ولی توجهی به اجرای دقیق قانون نمی‎شود.

همچنین ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران عنوان کرد: در دوره‏های گذشته به اصناف بسیار بی‏مهری شد. تاجر محترم است ولی اصناف، هم کارآفرینی و هم تجارت می‏کنند. اشتغالزایی و ارزش افزوده‎ای که این فعالان به وجود می‎آورند در هیچ حوزه و بخش دیگری دیده نمی‎شود اما با این حال در مراکز تصمیم‏گیری دعوت نمی‎شوند و همواره نادیده گرفته شده است؛ لذا تقاضا داریم به هنکام تصمیم‏گیری به اصناف و اتحادیه ها بیشتر بها داده شود.

علیرضا توسطی رئیس کمیسیون ارتباطات اتاق در سخنان خود با یادآوری فرمایش امام راحل(ره) مبنی بر این که« اصناف بازوان ستبر انقلاب هستند» گفت: اگر مثل گذشته به اصناف نگاه شود هیچ تحولی را شاهد نخواهیم بود.

او تاکید کرد: در این مقطع خاص اقتصادی کشور که تمامی آمارها نشان از رکود تورمی دارد، اصناف به عنوان بزرگ‌ترین قربانی این اقتصاد، نیاز به حمایت دارند.

وی افزود: سیستم بخش خصوصی عادت کرده است تا دست بر زانوی خود گذاشته و کار کند، اصناف بازنشستگی ندارد، درکسب کار، خود استقلال است و در جای جای کشور برای سازندگی کشور تلاش می‏کند؛ لذا امیدواریم حداقل در بخش مالیات با مشکل مواجه نباشند.

احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه لیتوگراف تهران هم گفت: مشکلاتی که در این جلسه بیان می‎شود مسائل و دغدغه‏های مالی است. با مدیریت نادرست صنعت چاپ، ضمن خروج بالای ارز از کشور اولین و تنها کشور واردکننده دستگا‏های چاپ مستهلک در جهان هستیم که با مجوز رسمی وارد می‎شود.

در پایان اظهارنظرهای روسای اتحادیه‎های صنفی،رئیس اتاق اصناف ایران و تهران با جمع‎بندی مطالب گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته هرگز جدای از اصناف نبودند و هر جایی که اصناف کاری داشت نمایندگان حضور یافته‏اند.

وی اضافه کرد: تهران پیشانی بخش اصناف در اقتصاد خصوصی و صنفی کشور است. هیچ قشری در کشور همانند اصناف در پرداخت مالیات همت نکرده است. هیچ کشوری در دوران رکود به فکر افزایش مالیات نمی‎افتد، اما در ایران شاهد این رویه بودیم که در اوج تورم تا ۱۳۰۰ درصد افزایش مالیات اعمال شد.

فاضلی تاکیدکرد: اصناف احتیاجی به کمک ندارد؛ بلکه انتظار دارد حداقل جلوی راه‎شان سد ایجاد نکنند.

حجت‏‎الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم  نماینده مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: پیش از این تصور می‌کردم که ارتباط طبیعی بین اصناف و اتاق بازرگانی وجود دارد و اتاق بازرگانی را تنها نماینده بخش خصوصی می‌دانستم و از این جهت هر آنچه در دفاع از بخش خصوصی بیان می‏نمودم با این نگاه بود ولی با بیانات آقای فاضلی حس دیگری پیدا کردم. رقابت سالم بین دو اتاق حکمفرماست و این نگاه متفاوت آثار متفاوتی در آینده در عملکرد ما خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با کمال میل پیشنهاد اصلاح قانون نظام صنفی را پیشگیری خواهیم کرد و همچنین پیشنهاد آقای فاضلی مبنی بر عضویت اتاق اصناف در شورای گفتگو خیلی مناسب است و باید اجرایی شود.

وی همچنین تصریح کرد: ۸۵درصد اقتصاد کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت در اختیار بنگاه‏های اقتصادی کوچک و متوسط است و به همین مناسبت هم اصناف در اشتغالزایی نقش بسزایی دارند.

حجت‏‎الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه زخم خورده نظام بانکی هستم گفت: در نظام بانکی کشورمان به ظاهر سود بانکی ۲۱ درصد است؛ اما در واقع بالای ۳۰درصد می‎باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مصوبه‏ای داریم که بانک‏ها نباید بنگاه‏داری کنند؛ لذا به طور جدی آن را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: قاچاق در کشور بسیار تلخ است، قانون مبارزه با قاچاق را تصویب کرد؛ اما و اما و اما آئین‎نامه‎ها از دو و نیم سال گذشته تا الان نیامده است و این جزو مطالبات مجلس است.

درادامه دکتر جلالی رئیس مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی هم گفت: وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر به گونه‎ای است که باید برایش شورای پزشکی تشکیل داد. وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست.

وی اضافه کرد: امروز بیکاری نسل جوان همانند بمب ساعتی در حال کوک شدن و میزان رکود بالاست. در بحث مالیات فشار زیادی به اصناف وارد می‏شود؛ لذا می‏توان با واگذاری برخی مسئولیت‏ها به بخش خصوصی مشکلات را چاره کرد.

وی اضافه کرد: باید سطح تعاملات اصناف و مجلس شورای اسلامی را افزایش داد؛ زیرا مطالبات اصناف منطقی و درست است.

همچنین حسن‏پور رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی گفت: در طول یک‎سال ونیم گذشتهبا مدیریت جدید اتاق اصناف بیشترین تعامل را با اصناف داشته‏ایم.

او گفت: سال گذشته به جای ایجاد۲۴۰ هزار شغل با برخوردهایی که با اصناف شده است ۲۴۰هزار واحد صنفی تعطیل شدند.

IMG_6971