پسا تحریم با شتاب زدگی عملیاتی نخواهد شد

    رئیس اتاق اصناف ایران گفت: رانت ، آنچنان شیرینی و حلاوتی ایجاد کرده که واگذاری مسئولیت به مردم سخت باشد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در برنامه تلویزیونی ” اقتصاد ایران” که در شبکه پنج با موضوع” نقش اصناف در پساتحریم” به روی آنتن […]

 


IMG_4071رئیس اتاق اصناف ایران گفت: رانت ، آنچنان شیرینی و حلاوتی ایجاد کرده که واگذاری مسئولیت به مردم سخت باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در برنامه تلویزیونی ” اقتصاد ایران” که در شبکه پنج با موضوع” نقش اصناف در پساتحریم” به روی آنتن رفت، با ارائه گزارشی از نشست بخش غیردولتی اقتصاد با رئیس جمهور و وزرا گفت: در نشستی که با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت داشتیم، مشارکت بخش خصوصی در پساتحریم و معضلات پیش رو مورد بحث قرار گرفت و در پنل تخصصی با وزرا و تیم اقتصادی دولت نیز راهکارهای اجرایی برای رفع چالش ها به منظور فعالیت بخش غیردولتی بررسی شد.

*اقتصاد ایران از مردم محوری فاصله گرفته است
وی در پاسخ به این پرسش که علت اعتماد نداشتن دولت به بخش خصوصی چیست و برخی وجود قوانین دست و پا گیر و مالیات های مضاعف از بخش خصوصی را به عنوان نشانه های اطمینان نداشتن دولت به بخش خصوصی عنوان می کنند، با بیان این نکته که راهی جز این نداریم که بین دولت و بخش غیردولتی تعامل شکل بگیرد، افزود: در ۳۶ سال گذشته اقتصاد در دلِ دولت نهادینه شده و یکی از آفت های موجود همین است که اقتصاد کشور ما از مردم محوری فاصله گرفته است.

*پسا تحریم با شتاب زدگی عملیاتی نخواهد شد
رئیس اتاق اصناف ایران در مورد وعده بزرگ اعضای اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف در نشست با رئیس جمهور و وزرای اقتصادی دولت در خصوص حل معضل اشتغال گفت: پسا تحریم با شتاب زدگی عملیاتی نخواهد شد ؛ بنابر این باید از شتاب زدگی پرهیز کنیم و به سمت علمی محور کردن امور پیش رویم.

*دو سال در عرصه تنش زدایی وقت گذاشتیم
وی ادامه داد: همان طور که در عرصه تنش زدایی دو سال وقت گذاشتیم و با حمایت های مقام معظم رهبری در کنار تلاشِ دولت و تیم مذاکره کننده به همراه صبرِ مردم، دو سال طول کشید تا امروز شهد پیروزی را بچشیم؛ بنابر این از آنجا که جهان استکباری جهانی نیست که پی در پی با ما در بسیاری از مسائل کنار بیاید؛ یقینا این اتفاق هم نخواهد افتاد که ما به زودی بر همه ی معضلات فائق آییم.

*۳۶ سال در تحریم بودیم پس مشکلات ما همین فردا حل نمی شود
فاضلی تاکید کرد: ما ۳۶ سال در تحریم بودیم ؛ پس نباید فکر کنیم که همه مشکلات ما همین فردا حل می شود ؛ باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای حل معضلات در نظر گرفت.
وی ضمن بیان این که عدم شتاب زدگی به معنای مدیریت انتظار است؛ افزود: تنها در صورتی که هدفمند جلو برویم، پیروز خواهیم بود.

*برای ایجاد شغل در عرصه کشاورزی و صنعت حساب باز نکنیم
رئیس اتاق اصناف ایران به مبحث ایجاد اشتغال جوانان به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه های خاطر مسئولان کشور اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: با وجود رشدی که در سال های اخیر در عرصه کشاورزی داشتیم اما در این عرصه نمی توانیم برای ایجاد شغل زیاد حساب باز کنیم ضمن آنکه در عرصه صنعت هم تقریبا اگر بتوانیم وضعیت جاری را حفظ کنیم، بُرد کرده ایم بنابراین باید حوزه ی بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی را مدیریت کنیم که بخش تعاون، اصناف و اتاق بازرگانی می تواند در این حوزه کمک داشته باشد.
وی در پاسخ به این انتقاد که آنچه توسط بنگاه های کوچک تولید می شود، بازاری برای مصرف ندارد به تاریخ اقتصادی برخی کشورهای توسعه یافته در حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اشاره کرد و افزود: کره جنوبی که امروزه جزء کشورهای نوظهور توسعه یافته است، در دهه ۸۰ وقتی به مصیبت اقتصادی دچار شد، رویکرد خود را به سمت حمایت از بنگاه های کوچک تغییر داد. با بررسی تاریخ فیلیپین در سال ۱۹۹۷ نیز می توان دریافت که همین اتفاق در آن کشور هم افتاده است؛ بنابر این امروز اغلب کشورهای توسعه یافته به بنگاه های کوچک و متوسط روی آوردند.

*استراتژی تعریف شده ای بین بنگاه های بزرگ و کوچک نداریم
فاضلی با بیان این که یک چهارم سرمایه جهانی و یک سوم اشتغال جهانی در بخش بنگاه های کوچک و متوسط است، تصریح کرد: ما در ایران استراتژی تعریف شده ای برای رابطه بین بنگاه های کوچک و بزرگ خود نداریم که در نهادهای غیرمدنی باید چنین تعریفی شکل بگیرد.
به گفته وی، اصناف گسترده بسیار عظیمی و وسیعی را به خود اختصاص داده است به طوری که در حال حاضر از مجموعه ۳۸۰ خوشه اقتصادی ۷۰ درصد آنها در بخش اصناف سازماندهی شده و ۹۰ درصد بازرگانی داخلی نیز در مجموعه اصناف شکل گرفته است ضمن آنکه ۶۵۰ هزار بنگاه صنفی کوچک در قامت تولیدکننده در تمامِ حوزه ها داریم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعتماد لازم وجود نداشته است که بخش اصناف در برنامه ششم توسعه دیده نشده، تصریح کرد: اعتقاد ما این است که اصناف باید مانند سایر بخشها در تمامی برنامه ها حضور داشته باشد و این مسئله از پیشنهادات اصناف به رئیس جمهور بوده است بنابراین این نکته اختلافی را با مجموعه دولت در میان گذاشتیم و در مجلس آن را حل خواهیم کرد بنابراین من نمی خواهم بگویم که اعتماد وجود ندارد اما قبول دارم که اعتقاد قوی نیست.
فاضلی در عین حال تصریح کرد: اینکه دولت می خواهد دیگر تولیدکننده خدمات نباشد و در امر بنگاهها دخالت نداشته باشد، بسیار عالی است.

*وقتی ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است پس از بخش خصوصی انتظار معجزه نباید داشت
وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام قدرت و توان در بخش خصوصی کشور وجود دارد اما اجازه فعالیت به بخش خصوصی داده نمی شود، افزود: در حوزه کسب و کار دولت به دنبال ایجاد شغل است پس دولت قصد ندارد که درب بنگاهها را ببندد اما مسئله ای که وجود دارد آن است که همواره سعی داشته که به خاطر کسب سود به عنوان بنگاه دار در کنار آنها باشد.
رئیس اتاق اصناف ایران متذکر شد: در شرایطی که ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است؛ نباید از بخش خصوصی کشور انتظار معجزه داشت.
وی ادامه داد: دولت به این واقعیت رسیده است که امور را به بخش خصوصی تفویض کند اما چنین کاری برای دولت مشکل است و باید در ابتدا نیروی سرباری که در بدنه اجرایی دارد، تسویه کند.

*رانت آنچنان شیرینی و حلاوتی ایجاد کرده که واگذاری مسئولیت سخت باشد
فاضلی با طرح این سوال که در طی این سالها به چه میزان برای مردم محور کردن اقتصاد کشور فعالیت انجام شده است و آیا اجازه داده شده که افسران اقتصادی وارد صحنه شوند، گفت: رانت، شیرینی و حلاوتی را ایجاد کرده است که واگذاری مسئولیت به مردم سخت شده است.
وی اضافه کرد: برای ایجاد یک شغل در بخش خدمات بیش از ۳۵۰ میلیون تومان هزینه می شود اما اصناف بدون دریافت یک ریال از دولت، ۶.۵ میلیون شغل ایجاد کردند با تمام این اوصاف اگر از این قشر خدوم تشکر نمی کنیم برای آنها سد هم نسازیم.
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در دهه اخیر سرمایه های ما به سمت نظام دلالی و واسطه گری غیرمولد و نظام توزیع غیرکارا رفته است، گفت: به یقین اگر تولید، شیرینی و حلاوت پیدا می کرد، نظام واسطه گری غیرمفید رشد پیدا نمی کرد.

*وفور کالا در بازار فوق العاده است
وی در خصوص برگزاری نمایشگاه های بهاره در پایان سال نیز ضمن بیان این نکته که بازار با ثبات است و وفور کالا در آن فوق العاده است؛ گفت: فروش های فوق العاده توسط بنگاه های صنفی در پایان سال بسیاری از مشکلات را حل می کند ضمن اینکه می توانیم حراج های فصلی هم در بنگاه های صنفی داشته باشیم.

*مخالفتی با برگزاری فروشگاه های بهاره ندارم
وی ادامه داد: من مخالفتی با برگزاری فروشگاه های بهاره ندارم اما امسال گفتند که اگر استاندار در مرکز استان در کنار اتاق اصناف و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیازسنجی کنند و ضرورت برگزاری نمایشگاه های بهاره را احساس کنند، نسبت به برگزاری نمایشگاه بهاره اقدام می شود.