رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفتگو با «کسب‌وکار» خبر داد راه‌اندازی آکادمی نان و شیرینی در ایران

پخت شیرینی و ایجاد واحدهای شیرینی‌پزی تاریخ مشخص و مدونی ندارد ولی می‌توان گفت که در تمام ادوار از بدو تشکیل زندگی دسته جمعی انسان‌های اولیه با آنها همزاد و قرین بوده و با پیدایش تقسیم کار و ایجاد تخصص در جامعه و پیشرفت صنعت و ایجاد جوامع متمدن امروزی این صنعت (شیرینی‌سازی) به‌صورت صنعتی […]

پخت شیرینی و ایجاد واحدهای شیرینی‌پزی تاریخ مشخص و مدونی ندارد ولی می‌توان گفت که در تمام ادوار از بدو تشکیل زندگی دسته جمعی انسان‌های اولیه با آنها همزاد و قرین بوده و با پیدایش تقسیم کار و ایجاد تخصص در جامعه و پیشرفت صنعت و ایجاد جوامع متمدن امروزی این صنعت (شیرینی‌سازی) به‌صورت صنعتی مستقل در عرصه بازار کار به همگان شناسانده شد و رفته رفته در جامعه به عنوان حرفه‌ای هنری زینت بخش و شادکامی همگان را در منزل، مجالس و محیط اداری فراهم کرد و جایگاه ویژه‌ای به‌خود اختصاص داد.

صادرات زولبیا و بامیه به اروپا و استرالیا

 
امپراتوران ایران زمین برای برگزاری جشن‌ها و اعیاد و سده‌ها در همه جا از پاسارگاد و تخت جمشید، تا طاق کسری با شیرینی از مهمانان پذیرایی می‌کردند و این کار باعث رونق و تکاپوی بیشتر این صنف می‌شد. 
ایران با داشتن وسعت زیاد و شرایط اقلیمی متفاوت، شیرینی‌های مخصوص هر ناحیه را دارد که به عنوان سوغات و تحفه آن منطقه تولید و عرضه می‌شود. به عنوان مثال، اصفهان (گز، سوهان، پادرازی و…) کرمانشاه (کاک و نان برنجی، یوخه و…) یزد (باقلوا، قطاب، حاجی بادام، پشمک و…) و کرمان (کلمبه، خرمایی و…) را دارند. 
در کلان‌شهر تهران مصرف انواع شیرینی بسیار رایج است و از اینرو تعداد قنادی‌های بزرگ و کوچک که برخی از آنها به برندهای معروفی در سطح شهر تبدیل شده اند، بسیار زیاد است. در هر منطقه‌ای از شهر چند واحد قنادی وجود دارد که همواره مغازه قنادی آنها شلوغ است، به‌طوری که می‌توان تنوع را در انتخاب‌های مشتریان دید. 
رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: کارمان بد نیست، اما اینطوری‌ها هم که می‌گویند، کارمان سکه نیست. باتوجه به سختی‌هایی که کار قنادی دارد، نسبت به زحمتی که در قنادی کشیده می‌شود، اینکار درآمدی ندارد. خیلی‌ها زرق و برق قنادی‌ها را می‌بینند و فکر می‌کنند، کارمان خوب است. علی بهره‌مند افزود: شرایط رکود رو به اتمام است. امیدواریم که یک دوران شکوفایی خیلی خوب و شادی در اصناف مشاهده کنیم. این اثر بیش از آنکه ما و همکاران‌مان را برای افزایش فروش خوشحال می‌کند به دلیل اینکه نشانه‌ای از بهبود شرایط اقتصادی مردم است باعث شادی ما خواهد شد. شکرخدا صنف شیرینی فروشان و قنادان به خاطر اینکه با خورد و خوراک مردم سرکار دارد اوضاع بدی ندارد. هرچند این روزها مصادف با ایام محرم و صفر است و جشن‌ها و مهمانی‌ها برگزار نمی‌شود اما فروش خوب است. 
این فعال صنفی اظهار داشت: خوشبختانه ما تنها صنفی هستیم که واحد بــدون پروانــه نداریــم. آنهایی هم کــه پروانه نگرفته‌اند، در حال تشــکیل پرونده هســتند و در واقع عضویت شــان پذیرفته شــده اما دنبال پیگیــری‌های بعدی هســتند. 
بهره مند با اشاره به کیفیت شیرینی ایرانی گفت: تنوع و کیفیت شیرینی‌های تولید شده در کشور بالاست. در هیچ کجای دنیا این همه تنوع در تولید شیرینی نداریم. در کشورهای آلمان و ایتالیا هم شیرینی زیاد تولید می‌شود ولی این همه تنوع شیرینی ایرانی را ندارند. رئیس اتحادیه قنادان تهران در ادامه با اشاره به صادرات شیرینی ایرانی توضیح داد: شیرینی‌های خشک، نخودچی ایرانی که در همه جای دنیا زبانزد است و اخیرا زولبیا و بامیه به کشورهای آفریقای جنوبی، کشوهای اروپایی، کانادا و استرالیا صادر می‌شود. 
این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که مردم کشور ما علاقه وافری به شیرینی‌جات دارند، بیان کرد: بازار شیرینی‌جات در سال جاری تا حد قابل قبولی مساعد ارزیابی می‌شود و با توجه به این موضوع که این محصول پر طرفدار در سال جاری با افزایش قیمت روبه‌رو نخواهد بود انتظار می‌رود بازار آن با رکود مواجه نشود. بهره‌مند درباره قیمت انواع شیرینی‌ها در بازار بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو شیرینی‌تر درجه یک به قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت شیرینی خشک که شامل زبان، پاپیون و برنجی است بین ۱۲هزار تا ۱۳ هزار تومان است، شیرینی گل محمدی نیز در قنادی‎ها با قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. 
 
شیرینی‌های تولید شده ایران در هیچ کجای دنیا یافت نمی‎شوند
رئیس اتحادیه قنادان تهران درباره چگونگی دعوت اتحادیه متبوع خود به نمایشگاه نان آلمان عنوان کرد: قبل از بازدید از نمایشگاه «ایبا» در کشور آلمان، در سمیناری با آقای پیتر بیکر رئیس اتحادیه جهانی نان درباره قنادی‌های کشور مذاکراتی انجام دادیم و مقرر شد که ایشان برای بازدید از واحدهای صنفی قنادی به ایران سفر کند. علی بهره‌مند در ادامه بیان کرد: پس از بازدید رئیس اتحادیه جهانی نان از واحدهای صنفی قنادی در پایتخت، وی اذعان داشت شیرینی‌های تولید شده ایران در هیچ کجای دنیا یافت نمی‎شود؛ چرا که تنوع محصولات و مواد به کار رفته در آن بسیار بالا بوده و همین موضوع طعم این شیرینی‎ها را بی‌نظیر کرده است. به دنبال این دیدار با ارسال دعوتنامه از ما درخواست شد تا در نمایشگاه «ایبا» شرکت کنیم. بهره‌مند در ارتباط با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نان در کشور آلمان تصریح کرد: طی حضور در این نمایشگاه که با همراهی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم انجام پذیرفت، در بازدید از آکادمی ملی نان در کشور آلمان، مقرر شد اتحادیه صنف قنادان و نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم در جهت تبادل اطلاعات با آکادمی ملی نان در این کشور همکاری‎های لازم را داشته باشند. وی با تاکید بر بالا بودن کیفیت نان در کشور آلمان بیان کرد: امید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک با وارد کردن تکنولوژی‌های روز دنیا از کشورهایی نظیر اتریش، ترکیه و آلمان در زمینه پخت و تولید نان، کیفیت این محصول در کشور ارتقا یابد. 
رئیس اتحادیه قنادان تهران در ادامه از راه‌اندازی آکادمی نان و شیرینی در ایران خبر داد و گفت: در نشستی با پیتر بکر مقرر شد تا آکادمی نان و شیرینی در ایران تاسیس شود تا قنادان بتوانند از کارگران ماهر و آموزش‌دیده و آشنا با اصول شیرینی‌پزی در پخت استفاده کنند، چرا که اکنون کارگر ماهر به مشکلی برای کارفرمایان تبدیل شده است. 
به گفته بهره‌مند، در نمایشگاه 2015 Ibex که نمایشگاه صنعت نان ایران است از نمایندگان نان و شیرینی در آلمان دعوت به عمل آمده تا ضمن بازدید از نمایشگاه Ibex زمینه اقدامات اولیه برای همکاری‌های دو کشور فراهم شود. رئیس اتحادیه قنادان تهران در بخش بعدی گفته‌های خویش با اشاره به تداخل صنفی قنادان و فانتزی‌پزی‌ها اظهار داشت: در کشور آلمان طبق قانون نظام صنفی قنادی و نانوایی با هم ادغام شده است، اما طبق قانون نظام صنفی در ایران نان و شیرینی از یکدیگر جدا ست و عدم توجه به این موضوع مشکلاتی را برای صنف قناد ایجاد کرده است، چرا که در برخی از واحدهای فانتزی‌پز شیرینی‌های بی‌کیفیتی پخت می‌شود که بر کار قنادان نیز تاثیر گذاشته است، که با پیگیری‌های انجام شده از سوی اتحادیه قنادان تهران تداخل صنفی به دلیل تجمیع اتحادیه‌ها تا پایان سال رفع خواهد شد. بهره‌مند در پایان با ارزیابی مثبت از صنف قنادان در تهران گفت: در حال حاضر کیفیت شیرینی در تهران مطلوب بوده و هیچ گزارشی مبنی بر نارضایتی مردم اعلام نشده است. با توجه به اینکه قیمت‌ها به واقعیت نزدیک شده می‌توان انتظار داشت تولید شیرینی وضعیت بهتری داشته باشد.