عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران: تعویض کالا در واحدهای صنفی بعد از فروش منوط به شروط خاص است

   عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: تعویض کالا در واحدهای صنفی بعد از فروش منوط به شروط خاص است. مجتبی صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار اصناف ایران افزود: صنوف آخرین حلقه ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده هستند که کالای تولید شده از سوی کارخانه‌ها را به دست مصرف کننده می رسانند […]

   عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: تعویض کالا در واحدهای صنفی بعد از فروش منوط به شروط خاص است.

مجتبی صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار اصناف ایران افزود: صنوف آخرین حلقه ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده هستند که کالای تولید شده از سوی کارخانه‌ها را به دست مصرف کننده می رسانند و در این میان برخی از کالاها از سوی کارخانه گارانتی و خدمات پس از فروش دارند و برخی از کالاها فاقد و این مقوله هستند که این موضوع شامل کالاهای خارجی هم می شود.

صفایی افزود: برخی از کالاهای تولید داخل نیز از کیفیت و مرغوبیت بالا و خدمات پس از فروش برخوردار هستند، لذا فروشنده و واحد توزیعی در این میان دخیل نیست و بعد از فروش کالا در صورتی که کالا نقص یا عیب فنی داشته باشد، می تواند آن را پس بگیرد و یا تعویض کند.

وی تصریح کرد: زمانی که فروشنده کالایی را می فروشد، در زمان فروش به خریدار نکات لازم را در مورد کالا به خریدار بیان می کند و در صورتی که نقص کالا از سوی کارخانه باشد، واحدصنفی کالا را تعویض می‌کند اما در صورتی که مشتری خود به کالا نقص وارد کرده باشد نمی توان کالا را تعویض کرد چرا که در این صورت واحدصنفی متضرر خواهد شد.

صفایی اظهار کرد: در برخی از کالاها مانند پوشاک فروشنده تاکید می کند که اگردر اثر شستشو کالا خراب شد و یا از بین رفت، واحدصنفی ملزم به تعویض کالا است و در برخی از اوقات کالا هیچ گونه مشکلی ندارد و مصرف کننده کالا را بدون نقص خریداری کرده و بعداز مصرف مشکلی را برای کالا ایجاد کرده این امر معقولانه است که واحدصنفی کالا را پس نگیرد.

وی افزود: اصناف به عنوان آخرین زنجیره تولید و عرضه اگر واحد تولیدی بپذیرد که کالای تولید شده را در صورت نقص عودت دهد، واحدصنفی هم می پذیرد چرا که واحدصنفی به دنبال جذب مشتری هست و می‌خواهد که خریداران راضی باشند .

صفایی تاکیدکرد: باید کارخانه‌های تولید داخلی ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش را در کالاهای تولیدیشان لحاظ کنند تا در این میان هم خریدار و هم واحدصنفی دغدغه تعویض کالا را در صورت نقص کالا نداشته باشند.

وی افزود: میانه روی را باید در معاملات رعایت کرد در برخی موارد ایراد و نقص کالا از سوی واحد تولیدی است که با ارائه خدمات پس فروش این مساله قابل حل است و فروشنده نیز به این مسئله واقف است، لذا منجر به ذهنیت مثبت به واحدصنفی می شود و خرید بعدی را از همان مغازه انجام می‌دهد و در برخی اوقات مصرف کننده خود اعمال نقص کالا است که در این میان واحد صنفی مقصر نیست.