رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران: پایان آذرماه طرح شناسایی واحدهای فاقد پروانه کسب/ شناسایی واحدهای صنفی از طریق (جی آی اس) برای نخستین بار

       رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران گفت: طرح ساماندهی واحدهای فاقد پروانه کسب تا پایان آذر ماه امسال نهایی می شود. یدالله صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اصناف ایران افزود: با اجرای طرح مذکور و همچنین شناسایی تمام واحدهای صنفی کشور ، آمار دقیقی از واحدهای با پروانه و بدون پروانه کسب تهیه […]

       رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران گفت: طرح ساماندهی واحدهای فاقد پروانه کسب تا پایان آذر ماه امسال نهایی می شود.

یدالله صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اصناف ایران افزود: با اجرای طرح مذکور و همچنین شناسایی تمام واحدهای صنفی کشور ، آمار دقیقی از واحدهای با پروانه و بدون پروانه کسب تهیه خواهد شد.

وی تصریح کرد: بازرسان و کارکنان واحدهای صنفی در شهرستان در چارچوب دستورالعمل‌های ارائه شده ، تا پایان آذر ماه سال جاری مبادرت به شناسایی تمام واحدهای صنفی خواهند کرد .

صادقی ادامه داد: بر اساس آماری که از طریق کمیسیون نظارت استان و همچنین کمیسیون اتاق های اصناف شهرستان جمع آوری شده، حدود 800 هزار واحد صنفی بدون پروانه درکشور وجود دارد که شامل واحدهای فعال و غیرفعال می شود.

وی گفت: در راستای بند (ب) ماده 101 قانون برنامه پنجم واحدهای با پروانه و بدون پروانه باید شناسایی شوند و از طریق مکان‌های الکترونیکی یا همان (جی آی اس) شناسایی صورت بگیرد ضمن اینکه اطلاعات کسب شده را باید با سایر بانک های اطلاعاتی از جمله کدپستی هماهنگ کرد .

صادقی اظهار کرد: بر اساس قانون، چنانچه واحدهای صنفی پس از شناسایی نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام نکنند و یا در این زمینه تعلل داشته باشند، نرخ خدمات ارائه شده و همچنین عوارض این قبیل واحدها در مقایسه با سایر واحدها بالاتر خواهد بود. ضمن اینکه هزینه شناسایی از واحدهای فاقد پروانه کسب دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته برای شناسایی واحدهای بدون پروانه، بازرسان با مراجعه به این قبیل واحدها تنها شماره کنتور برق را ثبت می کردند که علاوه بر کندی کار، امکان اعمال جرایم هم ممکن نبود اما اجرای طرح فعلی، شناسایی واحدهای صنفی را دقیق تر کرده است.

صادقی تصریح کرد: بر اساس طرح مذکور، نرم افزارهای به روز شده برای قابلیت تبادل و ثبت شناسایی اطلاعات ایجاد شده و سیستم پنجره واحد اصناف، زمینه ثبت دقیق اطلاعات و شناسایی واحدها و تمهیدات لازم ایجاد شده که با هماهنگی کمیسیون نظارت شهرستان‌ها صورت می‌گیرد.

وی یکی از مزایای استفاده از این طرح را شناسایی دقیق واحدهای با پروانه و بدون پروانه به صورت نقطه به نقطه دانست و افزود: از دیگر مزایای استفاده از این طرح الکترونیکی بودن آن است که قابلیت مدیریت کردن و لینک شدن با بانک‌های اطلاعاتی و دستگاههای اجرایی را دارد.

صادقی اظهار کرد: این طرح برای برنامه‌ریزی در راستای آمایش و سیاست گذاری اصناف و برای ایجاد یا جلوگیری از گسترش واحدهای صنفی بر مبنای نیاز منطقه و اینکه چه نوع خدماتی قابلت ارائه خواهند داشت صورت گرفته است.

وی گفت: این شناسایی به وسیله (جی آی اس ) برای نخستین بار است که اجرا می‌شود و طرح های استفاده شده در سالهای قبل همه به صورت دستی بوده و با برچسب زنی پشت شیشه مغازه ها صورت می‌گرفته و نتایجی در مقطع زمانی خودش را داشت اما این این طرح بر اساس سیستم الکترونیکی دقیق و جامع در حال انجام است.