گفتگو علی بهرمند رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران با روزنامه گسترش صمت (صنعت، معدن،تجارت) : کام بازارشیرین است

   شیرینی به عنوان یکی از اقلام ضروری و مورد نیاز برای پذیرایی از مهمانان نوروزی، در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است. از آنجایی که ایرانیان به صفت مهمان‌نوازی شهره هستند و مهمان را حبیب خدا می‌دانند و ورودش به منزل را به مثابه ورود برکت و روزی قلمداد می‌کنند، از این رو با پذیرایی […]

   شیرینی به عنوان یکی از اقلام ضروری و مورد نیاز برای پذیرایی از مهمانان نوروزی، در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است. از آنجایی که ایرانیان به صفت مهمان‌نوازی شهره هستند و مهمان را حبیب خدا می‌دانند و ورودش به منزل را به مثابه ورود برکت و روزی قلمداد می‌کنند،

از این رو با پذیرایی تمام و کمال از مهمان با انواع و اقسام خوردنی‌ها مانند میوه، چایی، شربت و شیرینی سنگ‌تمام می‌گذارند. این منش ایرانی، در روزهای ویژه سال مانند نوروز، رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد و مردمان هر کدام از شهرهای ایران، بسته به نوع فرهنگ بومی منطقه شیرینی‌های متنوعی را برای پذیرایی از مهمان‌های نوروزی تهیه و خریداری می‌کنند. شاید همین سنت‌های دیرینه باشد که در گذر زمان صنف بزرگی مانند صنف قنادان را تشکیل داد و امروزه وجود واحدهای صنفی قنادی با انواع و اقسام شیرینی‌های خوش‌طعم و متنوع، شیرینی آغاز سال نو را دوچندان می‌کند.

وضعیت بازار شب عید
با افزایش نسبی قیمت برخی اقلام مورد نیاز واحدهای صنفی شیرینی‌فروشی، این انتظار می‌رفت که نرخ شیرینی در پایان سال و در آستانه سال نو با افزایش قیمت مواجه شود؛ موضوعی که منجربه نگرانی خانوارها برای تهیه شیرینی عید شد و این سوال را در ذهن ایجاد کرد که اتحادیه صنف قنادان برای بازار شب عید چه برنامه‌هایی را در نظر دارد تا با رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، تولیدات واحدهای صنفی قنادی، با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب به‌دست مشتریان برسد و از سوی دیگر رضایت قنادان از فروش شب عید جلب شود. با گشت وگذار کوتاهی در چند شیرینی‌فروشی و پرس و جو از کسانی که برای خرید شب عید، یخچال قنادی‌ها را با دقت نظاره می‌کنند، این نکته عایدمان می‌شود که بیشتر مردم تمایل به خرید شیرینی‌های خشک و با اندازه کوچک دارند و در توضیح این مطلب می‌گویند: نگهداری شیرینی‌های خشک به مراتب راحت‌تر از شیرینی‌های تَر و بزرگ است و تا پایان تعطیلات نوروز می‌توان به خوبی از آن نگهداری کرد، علاوه‌بر اینکه شیرینی‌های خامه‌ای گران‌تر است و برای پذیرایی از مهمانان عید چندان مناسب نیست.

تخلف برخی واحدهای صنفی
عده‌ای از مشتریان مغازه‌ها نیز از تفاوت قیمت‌ها و افزایش قیمت برخی از انواع شیرینی‌ها گلایه‌مندند و می‌گویند: فروشندگان در توجیه افزایش قیمت برخی اقلام خود، گرانی مواد اولیه را بهانه می‌کنند و معتقدند باقی‌ماندن قیمت‌ها به همان میزان سابق، موجب ضرردهی واحد صنفی‌شان می‌شود. با توجه به اهمیت رعایت حقوق مصرف‌کننده که در دولت یازدهم به‌طور جد بر آن تاکید شده است، اهمیت توجه به این موضوع، در روزهای پایانی سال که بازار تقاضا بسیار پرتکاپو است، بیش از گذشته به نظر می‌رسد. علی بهرمند، رییس اتحادیه قنادان تهران در گفت‌وگو با صمت، افزایش قیمت خودسرانه برخی واحدهای صنفی را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: برای ایام عید نوروز، قیمت‌ها هیچ‌گونه افزایشی نداشته و قیمتی که براساس تصمیم کمیسیون فنی و قیمت‌گذاری اتاق اصناف به واحدهای صنفی ابلاغ شده است، قیمتی بر اساس رعایت حقوق مصرف‌کننده و جلوگیری از زیان فروشنده است و هیچ واحد صنفی مجاز به افزایش قیمت اقلام خود نیست.

بازرسی‌های مستمر از سوی اتحادیه
به گفته وی در کنار موارد ذکر شده، بازرسان اتحادیه به طور مستمر از واحدهای صنفی بازدید می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف از سوی فروشندگان، در مرحله نخست با دادن تذکر و در صورت بی‌توجهی، با دادن اخطار، واحد صنفی را از ادامه تخلف منع و در شرایطی که فروشنده مصر به ادامه تخلف خود باشد، مراتب را به اداره تعزیرات گزارش می‌دهند تا با واحد متخلف برخورد قانونی شود. با توجه به گفته‌های رییس اتحادیه قنادان تهران، باید دید چه مواردی در افزایش قیمت شیرینی در واحدهای صنفی تاثیرگذار است. بهرمند معتقد است: قیمت مواد اولیه مورد نیاز شیرینی‌فروشی‌ها چندان افزایش چشمگیری نداشته است که واحدهای صنفی را مجبور به افزایش قیمت محصولات خود کند اما هزینه‌های سرباری که واحدهای صنفی با آن مواجه هستند، قیمت محصولات را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ هزینه‌هایی شامل برق، آب، گاز، هزینه کارکنان، مالیات، دارایی، اجاره محل و…. که بیش از هزینه مواد اولیه در میزان افزایش یا کاهش قیمت شیرینی تاثیرگذار است اما تاکنون به جز یک مورد که در ماه مبارک مقداری شکر سهمیه‌ای به قنادی‌ها داده شد، دیگر تسهیلاتی از این قبیل داده نشده است و برنامه‌ای هم برای این موضوع نیست.

گرانی به واسطه جعبه‌های مقوایی
یکی از مهم‌ترین گلایه‌های مردم از خرید شیرینی، چه در ایام پایانی سال و چه در روزهای دیگر، عرضه شیرینی در جعبه‌های مقوایی بی‌کیفیت و از نظر وزنی، سنگین است، چراکه به اعتقاد خریداران، این‌کار گران‌فروشی و نوعی تخلف است و اتحادیه صنف قنادان ملزم به مقابله با این تخلفات است. موضوعی که بهرمند درباره آن می‌گوید: سال گذشته در این زمینه مشکلاتی وجود داشت و گزارش‌هایی از سوی مردم به گوش ما رسید، اما خوشبختانه با پیگیری‌های اداره استاندارد این مشکلات نیز برطرف و در نهایت این تصمیم گرفته شد تا وزن جعبه‌ها نیز استانداردسازی شود. بنابراین امسال، استاندارد جعبه‌ها به اتحادیه اعلام شد و اتحادیه نیز این استاندارهای تعیین شده را در نرخ‌نامه وارد و تببین و به اعضای صنف نیز اعلام کرد که بر اساس آن اقدام به عرضه شیرینی کنند. از سوی دیگر قرار شده که جعبه‌سازان نیز این جعبه‌ها را استاندارد شده به قنادان تحویل دهند. اکنون استاندارد وزن جعبه برای یک کیلوگرم شیرینی ۱۲۵ گرم، برای ۱/۵ کیلو شیرینی ۱۷۰ گرم و جعبه ۲ کیلویی شیرینی ۲۱۰ گرم تعیین شده است تا هزینه جعبه در خرید از یک رقم بالاتر نرود. به‌طور کلی، مشتریان شیرینی‌فروشی‌ها، این‌روزها رضایت قابل توجهی از بازار شیرینی دارند و جز چند مورد جزئی مابقی خریداران دست پر از قنادی‌ها بیرون می‌آیند. مصداق این ادعا، گفته‌های بهرمند است که وی نیز با اظهار رضایتمندی از وضعیت صنف قنادان، از واحدهای صنفی و مردم ۲ تقاضای مهم دارد: نخست اینکه برای جلوگیری از سوءاستفاده واحدهای صنفی بدون مجوز از مردم می‌خواهد که از قنادی‌های معتبر و دارای جواز کسب مایحتاج خود را خریداری کنند. از سوی دیگر به واحدهای صنفی توصیه می‌کند با ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب، هوای مشتریان و مصرف‌کنندگان را داشته باشند.