فاضلی: پیشنهاد بودجه 40 میلیارد تومانی اصناف برای سال آینده/ اتاق‌های اصناف متولی برگزاری نمایشگاه هستند/نظام بانکی از تولید حمایت نکرده است

رئیس اتاق اصناف ایران از پیشنهاد بودجه 40  میلیارد تومانی اصناف به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: قانون نظام صنفی فعلی ما را به هدفی که می خواهیم نمی‌رساند. به گزارش خبرنگار اصناف ایران، علی فاضلی در نخستین اجلاسیه دوره ششم اتاق اصناف ایران که صبح امروز با حضور خسرو تاج قائم مقام […]

رئیس اتاق اصناف ایران از پیشنهاد بودجه 40  میلیارد تومانی اصناف به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: قانون نظام صنفی فعلی ما را به هدفی که می خواهیم نمی‌رساند.

به گزارش خبرنگار اصناف ایران، علی فاضلی در نخستین اجلاسیه دوره ششم اتاق اصناف ایران که صبح امروز با حضور خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت و معدن و تجارت ،ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ،شهباز حسن پور رئیس فراکسیون اصناف، حسن نکویی مهر و نمایندگان اتاق‌های اصناف شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه در شرایط حاضر کاهش قیمت نفت ما را به دردسر انداخته است، گفت: در این وضعیت انضباط مالی اصلی‌ترین موضوعی است که باید دنبال شود.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: متاسفانه در دو دهه اخیر نقش اصناف در ترویج فضای کسب و کار مغفول مانده و آسیب دیده است، که البته ما اصناف را مقصر نمی‌دانیم، بلکه بی کیاستی برخی مدیران سبب شد تا اصناف به ویژه در حوزه نظام توزیع ضربه سنگینی ببینند.

وی در مورد بودجه اصناف و عملکرد آن در نظارت و بازرسی بهتر این گونه اعلام کرد که متاسفانه سال گذشته از بودجه 14 میلیارد تومانی چیزی به دست نیامد و امسال اصناف پیشنهاد 40 میلیارد تومانی داده است و مجلس آماده است آن را تصویب کند که اگر این امر محقق شود، بسیاری از مشکلات نظارت و بازرسی حل می‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایران در مورد قیمت نان نیز گفت:حدود 20 درصد از افزایش قیمت نان متعلق به دستمزد نانوایان است که با توجه به مشکلاتی که طی سالیان گذشته نانوایان ما با آن مواجه شدند و نسبت به تورم، کم است اما چون بحث نان یک موضوع ملی است باید با احتیاط و تأمل حرکت کرد.

گسترش نظام دلالی به تولید آسیب زد

وی اظهار کرد: آنچه مورد نظر رهبری بود، محقق نشد و نظام پولی و بانکی کشوراز تولید حمایت نکرد و توزیع به واسطه گسترش نظام دلالی غیر مولد به تولید آسیب شدیدی وارد کرد، ما واقف به امور هستیم و وضعیت کشور را می‌دانیم و اگرچه کشور در شرایط خوبی به سر می‌برد، اما شاید در بحث اقتصادی اصناف بی‌تدبیری کرده‌ایم.

فاضلی با انتقاد نسبت به قانون نظام صنفی موجود خاطرنشان کرد: : این قانون قانونی نیست که ما را به جهتی که می‌خواهیم برساند و در بدترین شرایط تصویب شد که ای کاش نمی‌شد، اما ما ملزم به اجرای قانون هستیم و انتقادات خود را هم اعلام می‌کنیم.

فاضلی درمورد اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز تصریح کرد: قوانینی که در کشور تصویب می‌شود، منهای نظر اتاق اصناف است اگرچه بیشترین درگیری را با اصناف دارد، اما در این گونه تصمیم‌گیری‌ها اصناف را اصلاً ندیده‌اند و امروز این ایراد برطرف شده و اصناف عضو تمام کمیسیون‌های تخصصی دولت و در همه نهادهای تصمیم گیر هستند.

اصناف پیشانی بخش خصوصی هستند

وی اصناف را پیشانی بخش خصوصی نامید و گفت: ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری، نظم جامعه و مشارکت در کارهای سیاسی با اصناف است.

در این اجلاس مشکلاتی از جمله دریافت مالیات بر ارزش افزوده از برخی اصناف از جمله صنف طلا و جواهر، آهن و سنگ، بودجه بازرسی و مدیریت اصناف، سرنوشت کارت‌های شناسایی پروانه کسب الکترونیک، وضعیت بانک اصناف و مشکلات توزیعی و صنفی و چگونگی برگزاری نمایشگاه‌های فصلی مطرح شد.

رئیس اتاق اصناف ایران در پاسخ به این گونه مسائل گفت: بحث نمایشگاه‌ها در این دوره به خود اتاق‌های اصناف سپرده شده و نمایشگاه‌های اصناف تنها در صورتی محقق خواهد شد که اصناف خود متقاضی برگزاری آن باشند و این اتاق‌های اصناف هستند که با هماهنگی سازمان‌های صنعت،معدن و تجارت هر استان سیاست‌گذاری برگزاری نمایشگاه‌ها را بر عهده دارند.